Wednesday, May 27, 2015

Enkeleiden aika. Nyt.

Usko enkeleihin kuuluu juutalaiskristilliseen maailmankuvaan. Enkeleistä löytyy mainintoja juutalaisten, kristittyjen ja muslimien pyhistä kirjoista. 

Nykyajan enkelit eivät ole enää em isoihin uskontoihin sitoutuneita. Onhan enkelimystiikka tänä päivänä nimenomaan uususkonnollisten liikkeiden heiniä.


Enkeleillä ei ilmeisesti ole sukupuolta samassa merkityksessä kuin ihmisillä. Raamatussa heidät silti esitellään usein miehinä tai miestä muistuttavina hahmoina ja vanhassa kirkkotaiteessa he ovat siloposkisia nuorukaisia. Siivekkäinä suhisijoina enkelit eivät bibliassa seikkaile, mutta kristillisessä taiteessa enkeleille ilmaantuivat siivet jo hyvin varhain. Lisäksi me tämän ajan ihmiset olemme oppineet mieltämään enkelit naisiksi.


Raamatussa enkelit ilmaantuvat kuvioihin erikoistilanteissa ja ottavat yleensä yhteyttä erikoistehtäviä omaaviin ihmisiin. Nyt enkeleitä tuntuu liihottavan yltympäriinsä ja niiden toimenkuva on laajentunut valtavasti muinaisista päivistä. Enkeleihin uskova ex-tangokuningatar Kirsi Ranto on kertonut, että enkelit auttavat häntä hyvin konkreettisissa asioissa, kuten parkkipaikan etsimisessä.

Osa kirsirantojen ja kumppaneiden raportoimista enkelikohtaamisista on todennäköisesti tieten tahtoen keksittyä legendaa tai omista unista napattuja näkyjä. Osa ei. Uskon, että jotkut ihmiset todellakin näkevät olentoja, joita nimittävät enkeleiksi. Nämäkin ilmestykset saattavat olla itsesuggestion ja transsitilojen avulla nähtyjä hahmoja, mutta se ei välttämättä tarkoita sitä, etteivätkö kyseiset henkiolennot olisi todellisia. 


On hullunkurinen ajatus, että ihmiskunta olisi ainut henkistä tietoisuutta omaava olentoluokka maailmassa. Mutta silloin kun puhutaan joistain olennoista "jumalan sanansaattajina" - jollaisina enkelit tavallisesti mielletään - silloin sekä meiltä että enkeleiltä edellytetään uskoa "jumalaan". Ja vieläpä sellaiseen jumalaan, joka tarvitsee taivaallisia postinkantajia saadakseen viestinsä välitetyksi ihmisille. Eli, menee monimutkaiseksi hyvinkin.


Sanansaattajaenkeleiden lisäksi on mm suojelusenkeleitä.  Mielestäni tämän käsitteen piiriin voidaan laskea kuuluvaksi iso joukko erilaisia, näkymättömien tasojen energiaolentoja, jotka ovat suostuvaisia toimimaan ihmisten liittolaisina. Samanismihan perustuu osittain juuri yhteistyöhön tälläisten, ei-orgaanisten liittolaisten kanssa. Tosin, ei-inhimillisten olentojen ("henkioppaiden" ym:n) tietoisuus ei välttämättä ole olennaisesti ihmisen tajuntaa vapaampi.



Buddhalaisuus ei enkeliuskoa sisällä, mutta Buddha Dharman harjoittaja voi saada energiaa, tiedotuksia ja siunauksia mikrouniversumeissa ja muissa transkendenttisissa todellisuuksissa värähteleviltä, naispuolisilta (joskin syväolemukseltaan abstrakteilta) entiteeteiltä. He ovat joogeja ja bodhisattvoja, joita kutsutaan nimellä dakini, taivastanssija. Dakinit ovat meditaatiossa ihmisen sisäavaruudessa näyttäytyviä, kirkkaudellaan ja kosmisella viisaudellaan Buddha-tietoisuutta ilmentäviä, esikuvallisia mielenvirittäjiä: totaalisen vapaita, esteettömiä ja spontaaneja kiitäjiä.

Dakinit manifestoivat välitöntä oivalluskykyä ja avoimuutta. Näin ne innostavat meditoijaa psyykkisten valepukujen ja ehdollistumien kahleiden riisumiseen. Dakinit näyttäytyvät useimmiten alastomina, kuten on alaston avaruuskin, johon kaikki ilmiöt ilmaantuvat. Länsimaiset new age -enkelit näyttävät sitä vastoin viihtyvän somat kaavut ja viitat visusti yllään. Miksi tälläinen kainostelu ja hienostelu?



Kaikkiaan ihmetystä herättää nykyenkeleiden modernisti romanttinen, ulkoinen habitus. On tietysti typerää olettaa tai vaatia, että enkelit sonnustautuisivat esim. raamatullisten aikojen asuihin, mutta silti hiukset nätisti laitettuina liihottelevat, sirot,  Barbinukkeja tai 70-luvun missejä (kruunuineen kaikkineen) - goottienkeleitäkään unohtamatta - muistuttavat enkelivisiot eivät synnytä vaikutelmaa taivaallisista toimijoista, vaan ennemminkin ihmismielen romanttisista projektioista. Hyvin yksiulotteista ja konventionaalista käsitystä naisellisuudesta nämä uuden ajan, prinsessamaiset enkelikuvajaiset ilmaisevat.

(Näköismaalauksia enkelitädeistä)

Enkeli-ilmestykset ovat synnyttäneet useita missionarisia lahkoja. Suomessa vaikuttavan Isissofia-kultin oppien mukaan:

Olemme astuneet Uuteen feminiinisen energian Aikakauteen, jonka aikana ihmiskunta oivaltaa jumalallisuutensa ja tiedostaminen johdattaa meidät Valoon. Tätä muutosta johtaa Multiversumin eli seitsemän universumin Keskusaurinko, Logos, joka haluaa meidän kutsuvan Häntä nimellä Sofia (kreikkaa Viisaus)...


Äitijumala Sofia ja hänen enkelinsä puhuvat välittäjien, kontaktihenkilöiden kautta ihmisille elämänohjeita antaen: 


Ala tästä hetkestä alkaen kertoa itsellesi joka päivä pestessäsi hampaitasi – annan esimerkin: Oi ……… (nimesi), minä olen ihana ja minä rakastan itseäni. Kerro tämä joka päivä itsellesi katsoen silmiisi kylpyhuoneen peilissä. Ja näen kuinka Minun jumalallinen rakkaudellinen energiani virtaa sinun yllesi. Olet vaaleanpunaisessa valossa ja sydämesi punaisena pisteenä, niin kuin tuo punainen piste ...
(Äitijumala Sofia: 20.12.2014.)


Eniten kummastelen enkeliopetuksissa sitä, miksi nämä ylen korkeat olennot latelevat meille niin kovin banaaleja latteuksia? Samat sanat pätevät erinäisten ylösnousseiden mestareiden ynnä muiden henkioppaiden viestintään. 


Ihanuuksien itselleen leperteleminen ja äidillisen "enkelivoiman" syliin käpertyminen ovat ilmauksia narsistis-regressiivisestä psyyken tilasta. Ne kertovat alkeellisesta hyväksymisen tarpeesta  ja epäkypsästä ja välineellisestä suhteesta Äitiin (yhtä hyvin kuin Isä jumalaankin.). Lamauttava auktoriteettiuskon ies ei tällä tavalla väisty elämästä ja huomiotta jää ihmisen, mielen peripulma, ehdollistuminen: sitoutuminen, takertuminen miellyttäviin kokemuksiin.


Olennainen komponentti enkelikulteissa on ihmisten parantaminen pyhien energioiden avulla. Enkelihoitoja on Suomessakin tarjolla. Uupuneita, kivuliaita, ahdistuneita ihmisiä on paljon, ei siis ihme että tälläiset hoidot vetävät puoleensa. Varsinkin kun enkeliterapioilla on se erityisominaisuus, että henkivoimien auttamana ihminen voi paitsi voittaa sairaudet, elämän rasitteet ja väsymyksen,  niin vielä lisäksi enemmän tai vähemmän "valaistua" samaan hintaan!

Enkeliympyröissä valaistuminen tarkoittanee sitä, että ihminen on vastaanottanut transkendenttisiä valokokemuksia ja niiden myötä muotoillut mentaalisesta muovailuvahasta teistisen enkeliopin mukaisen, siloitellun kauniin ja ihanteellisen käsityksen itsestään ja maailmasta. Tämä kaikki voi tietysti tuntua "autuudelta", ainakin jonkin aikaa. Samalla käy niin, että henkinen aikuistuminen estyy ja pysähtyy.  


Jumalvaloon sulautuminen ja eläytyminen enkelien ohjauksessa olevan jumallapsen osaan ovat suojakilpiä minuuskeskeisen identiteetin hajoamisen estämiseksi ja elämän turvapaikattoman pohjattomuuden kokemukselle. Arvatenkin elämään tulee tällä tiellä piristäviä elämyksiä, henkisiä prinsessapäiviä. Itsehypnoottisten suojuksien käytöllä on myös lamaannuttava vaikutus, vieraannuttaahan se ihmisen hänen todellisesta, henkisestä potentiaalistaan.



Olkaa oma valonne, kehoitti Buddha ja tarkoitti sitä, että on aiheetonta rynnätä valoilmiöitä kohti: sen sijaan on hyödyllistä pyrkiä näkemään ja tiedostamaan oman tajuntansa alkuperäinen, esteetön ja kirkas avaruus mihinkään psykologiseen peliin eläytymättä.

Buddha, sen kummemmin kuin kukaan muukaan, ei voi kuitenkaan antaa mitään takeita siitä, että ihmisen pyrinnöt mielen valon oivaltamisen ja laajenemisen tarkoituksessa realisoituisivat hänen elämänsä aikana. Mahdollisuudet tähän ovat luokkaa fifty-sixty. Sitä vastoin takuuvarmaa on se, että enkelitätien liihottimien suojassa henkiseen itsenäisyyteen havahtuminen jää ihmiseltä kokonaan kokematta.
 



PS. Ennen muinoin on ollut sellainenkin käsitys, että enkelit ovat pitkäpartaisia, pelottavia perimmäisten totuuden pauhaajia. Tämä synkkaa yhteen rastafarien näkemyksen kanssa, koska rastat kokevat olevansa enkeleitä, profeettoja ja pyhimyksiä tässä ajassa. Etenkin iäkkäämpiä ja ansioituneempia rastoja kutsutaan nimellä muinaiset enkelit.

Kuten on enkeleitä on myös langenneita enkeleitä. Heillä minun isäni, jamaikalainen Rastatohtori Bongo Hue tarkoittaa dreadeja, takkutukkia, jotka ovat poikenneet "jumalallisesta järjestyksestä" (eli, he syövät lihaa, kalaa, maitoa tai suolalla maustettua ruokaa, ottavat baldheadin (ei-rastan) puolisokseen, menevät mukaan politiikkaan, hengaavat kapakoissa ja dance halleissa, pukeutuvat paljastavasti jne.).


Bongo Huen edustaman esoteerisen rastafarilaisuuden myyttien mukaan todelliset rastat ovat kotoisin Tiimonista, Siionista, Bosrasta ja Paaranin vuorelta - ne ovat  nykyistä maailmanaikaa edeltäneitä, jumalallisia valtakuntia. Muinaisaikojen rastat lensivät dreadlocksien avulla ja pitkät hiukset ja takkuparrat olivat heidän ainut vaatetuksensa.





Binghipiiros yllä: Khadijah Frischauer. Enkeliapina (Monkey gone to heaven):Craig LaRotonda. Dakinikuvassa Yeshe Tsogyal. Pulska enkeli keinussa Silja Purasen taidetta..

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.