Tuesday, August 1, 2017

Aghori Vimalananda - mystinen veijari & pyhimys; kundaliinijoogi & tantran tietäjä

Robert E. Svoboda:
Aghora - At the Left Hand of God
Aghora II - Kundalini
Aghora III - The Law of Karma


Intialainen Aghori Vimalananda ryhtyi yhdessä vaiheessa elämäänsä sadhuksi. Hän asui metsissä, kierteli ympäriinsä alastomana ja antoi hiustensa rönsytä maahan asti ulottuvina dreadlockseina. Tämä periodi vapaana vaeltajana päättyi aikanaan ja Vimalananda palasi takaisin taloonsa Bombayssa. Siellä hän istui ympäri vuorokauden mustaksi maalatussa huoneessa musta lannevaate yllään ja lipitti aamusta iltaan viskiä ja poltti hasista.

Vimalanandan tuttavapiiri alkoi pitää miestä alkoholistina ja heidän juoruilunsa kantautui myös hänen vanhempiensa korviin. Tämän vuoksi Vimalananda päätti tehdä vierailun isänsä ja äitinsä huusholliin. Siellä hän päivällisen jälkeen kaivoi viinaputelin esiin ja alkoi esitelmöidä  Upanisadeista. Vimalanandan mennessä seuraavan kerran tapaamaan vanhempiaan, hänen äitinsä iski heti viskipullon pöytään ja kehoitti poikaansa puhumaan heille.

Vuonna 1983 kuollut Vimalanda omaksui elämänsä aikana monia rooleja ja ammatteja. Hän toimi mm upseerina armeijassa ja meijerin omistajana. Yhden pätkän taipaleestaan hän oli  tiukassa henkisessä koulutuksessa. Hän oli perehtynyt kundaliinijoogaan, bhaktijoogaan ja moniin muihin joogasysteemeihin ja oli sekä tantran että ayurvedan tuntija. Amerikkalaisen Robert E. Svobodan tutustuessa Vimalanandaan 70-luvun alkupuolella hän omisti useita hevosia ja teki tiliä vedonlyönnillä hevoskilpailuissa. Jos kisoista ropisi rahaa oikein roimasti, Vimalanandalla oli tapana mennä torille ja ostaa kyyhkysiä ja muita eläimiä ja päästää ne vapauteen.



Vimalananda identifioitui aghoreihin, uskonnolliseen extreme-kastiin, jolle mikään ei ole epäpyhää ja likaista. Aghorit toteuttavat hengellistä kutsumustaan usein hyvin räikeillä ja vulgaareilla tavoilla, kuten kannibalismilla. Vimalanandakin oli syönyt ihmisen lihaa, asustellut ruumiinpolttopaikoilla ynnä muuta vastaavaa, mutta sadhuvaiheensa jälkeen hän ei ulkoisesti ja elämäntavaltaan muistuttanut pelkästään tuhkalla ja ihomaalauksilla puettuja, pääkallo kädessä hihhuloivia aghoreja. Hän pukeutui kuten intialaiset miehet yleensäkin, oli naimisissa ja eli päällisin puolin järjelliseltä näyttävää elämää järjestäytyneen yhteiskunnan jäsenenä.

Vimalanandalla olikin oma määritelmänsä aghora-elämäntavalle. Se ei ole sidoksissa mihinkään oppijärjestelmään. Vimalanandalle aghorina oleminen tarkoitti hellittämättömän intensiivistä uskollisuutta ei-dualistiselle tietoisuudelle ja täysin avointa, kaikenlaisiin koetuksiin valmista asennetta Dharman harjoittamiseen.

Vimalananda ei ole tohtori Svobodan opettajan "oikea" nimi. Aghorin passiin kirjoitettua nimeä Svoboda ei ole halunnut paljastaa suojellakseen hänen sukulaisiaan, jotka eivät erityisen riemuissaan olleet Vimalanandan kuvioista. Hänen vaimonsakin eli suurimman osan aikaa eri osoitteessa. Vimalananda oli kotoisin varakkaasta perheestä, jonka sanotaan kerran omistaneen melkein koko Bombayn.

Kun Svobodaa haastateltiin ensimmäistä  kertaa Intian televisiossa hänen ayurveda-opintojensa vuoksi (Svoboda on ensimmäinen länsimaalainen, joka saanut virallisen luvan pitää ayurvedista praktiikaa Intiassa) hän mainitsi kaikki muut mentorinsa paitsi ei Vimalanandaa. Koska ajatteli Vimalanandan vierastavan julkisuutta. Kävi kuitenkin niin, että Svobodan katsoessa televisiohaastattelua yhdessä Vimalanandan kanssa, Aghori ihmetteli kovasti paljon sitä, että hänen nimeään ei mainittu.

Tämä show ei ole katsomisen arvoinen! Vimalananda jyrähti ja samassa tv-vastaanotin pimeni. Seuraavana päivänä Svoboda luki Indian Timesista, että Bombayn alueella televisiolähetykset olivat loppuneet koko illan ajaksi lähetysyksikössä tapahtuneen, selittämättömän sähkökatkon takia.
 



Vimalananda oli joogi, jolle jooga ei merkinnyt fyysisiä harjotteita, vaan henkisiä pyrintöjä. Joogan tarkoitus on tehdä jokaisesta kodista onnellinen koti, Vimalananda julisti. Kun jokainen perheenjäsen tekee parhaansa pitääkseen perheen yhtenäisenä ja saadakseen sen menestymään, se on todellista joogaa.

Vimalanandan mielestä on mahdoton ajatus, että päällään seisomalla tai muita jooga-asanoita tekemällä voisi saavuttaa valaistumisen tai samadhin. Tuntemuksia joista joogan harrastajat ja muut henkisen polun kulkijat kertovat todisteena kundaliinin heräämisestä olemuksessaan Vimalananda arveli oireiksi ruoansulatushäiriöistä. Lisäksi hän suhtautui kriittisesti swameihin, jotka väittivät samadhin olevan (joogan) korkein päämäärä - sillä mitä tekoa heidän samahdi-spurttauksillaan oikeastaan on?

Sinä menet transsiin, mutta pudotessasi takaisin alas maahan, olet sellainen kuin olit aikaisemminkin. Tämän tyyppinen samadhitila pysyttelee erillään normaalista, tajuissaan olevasta "sinusta". Minun mielestäni  on parempi pitää tajunta tällä [arkitietoisuuden] tasolla jopa silloin kun siirrät fokuksen muihin realiteetteihin.

Tässä minä pelaan shakkia kanssasi, mutta samalla kun pelaan voin käväistä Amerikassa katsomassa mitä vanhemmillesi kuuluu, tai  vierailla Patalassa (alisessa maailmassa), Venus-planeetalla, minun Guru[ni] Maharajin luona, tai missä vaan haluan, ja silti istun täällä ja käyttäydyn kuin en tietäisi mitään. Ollaksesi todella tiedostava, sinun on tiedettävä mitä tapahtuu kaukana tästä päivästä, mitä tapahtui kauan sitten ja mitä tulee tapahtumaan missä tahansa kosmoksen kolkassa tulevien vuosikymmenten aikana... Tietoisuus kaikilla tasoilla kaiken aikaan - tälläisellä valaistumisella on jotain käyttöä.
 



Robert E. Svoboda on kirjoittanut Vimalanandasta kolme kirjaa. Eräs kaikissa teoksissa toistuva teema on seksuaalisuus. Sitä Vimalananda tarkastelee tantran ja ayurvedan näkökulmasta. Näin nähdään, että todellisuudessa sukupuolia ei ole olemassa,  mutta niin kauan kuin elämme tässä fysikaalisessa maailmassa olemme vääjäämättä sidoksissa  kaksijakoiseen malliin. Siksi ei ole mitään viisautta siinä, että yritetään häivyttää sukupuolten erilaisuudet ja teeskennellä, ettei niitä ole olemassa. Sinun täytyy tietää juttu ennen kuin menet sen tuolle puolen.

Sukupuolielämän Vimalananda näki Shivan ja Shaktin lemmenleikkinä. Ilman tälläistä, metafyysistä tasoa seksuaalinen kanssakäyminen on hengetöntä touhua eikä anna sen osapuolille todellista tyydytystä. Shivan ja Shaktin peuhatessa Shiva on aina päällä ja Shakti alla.  Jos nainen on miehen päällä, Shakti ikään kuin kontroloi yhdyntää - mutta Shakti ei kykene kontrolointiin, se ei ole hänen juttunsa. Ja mitä tästä seuraa? Miehestä saattaa tulla perverssi, koska vapaana virtaava Shakti[-energia] saa miehen korruptoituneen karman säteilemään ulos hänen syykehostaan [the causal body]. Sellainen ajatus, että naisen pitäisi aktiivisena kivuta miehen päälle on täysin Luonnon vastainen.

Tantrassa ja kundaliinijoogassa kaksi prinsiippiä, mieheys ja naiseus, yhdistyvät - mutta eivät sulaudu toisiinsa. Sillä siitähän seuraisi koko kisailun loppuminen ja sehän ei olisi lainkaan hauskaa.


Vimalananda harjoitti pitkään vajrolia, "seksijoogaa", jota tehtäessä sperma ja vulvanesteet imetään lingaan tai yoniin lihasvoimalla. Mutta sitten hän tapasi voimallisen olennon - Mahapurushan - joka nimitti Vimalanandaa pihvin purijaksi. Vimalananda kiisti syytöksen jyrkästi. Myöhemmin hän kuitenkin tajusi syöneensä pihviä, koska oli ollut yhdynnässä lihaa syövien naisten kanssa ja näin imenyt heidän pihviä sisältävää Shakti-olemusta itseensä. Hän alkoi valita partreninsa tarkemmin, kunnes lopetti vajrolin harjoittamisen tyystin. 


Päinvastoin kuin Freud väitti seksualisuus ei ole ihmiselämän määräävin impulssi, eikä siihen ole syytä kiinnittää ylenmäärin huomiota:

Jos unelmoit seksistä päivittäin läpi elämäsi se vie siihen, että kuoleman hetkelläkin himoitset seksiä, ja niinpä Ma (Äiti) sanoo sulle, "okei, poikani, jos haluat seksiä niin ota sitä niin paljon kuin sielu sietää" ja siten sinusta tulee [seuraavassa inkarnaatiossa] sika, kukko tai varpunen.

Tantran periaatteisiin kuuluu se, että syöminen, ulostaminen, seksuaalisuuden ilmentäminen ja sadhana (henkiset harjoitukset) ovat asioita, jotka kuuluvat visusti kunkin ihmisen yksityisyyden piiriin. Sekä itä että länsi ovat liukuneet pois tästä doktriinistä, mutta eri tavoilla. Lännessä seksuaalisuudesta on tehty julkista -  Intiassa taas ei välitetä esim siitä mihin milloinkin virtsataan. (Vaan entä jos olet vanha mies? Olet vaikeuksissa jos pidättelet virtsaamista kovin kauan.  Mutta avoimeen seksiin emme usko, vaan uskomme että rakkauden pitää olla salaista.)




Svoboda kertoo, että  Vimalanandalla oli elämässään kaksi keskeistä  missiota. Myötätunto kaikkia eläviä olentoja kohtaan ja oman karmallisen orjuuden & karmisen velan määrän tiedostaminen. 

Vimalanandan mukaan suurin osa siitä, mitä sanotaan karmaksi on kirousten ja siunausten aikaansaamaa. Yleensä kiroukset ja siunaukset eivät ole harkittuja tekoja. Jos jelppaat avun tarpeessa olevaa ihmistä, niin hänestä lähtevät kiitollisuuden aallot osuvat sinuun siunauksen kaltaisesti. Jos taas kohtelet jotain lähimmäistäsi kurjasti, niin hänen tuskaisen itkunsa vibraatiot sekaantuvat sinun elämääsi.


Yhdysvaltojen maailmalla käymien sotien takia Amerikan kansakunnalla on runsaasti kamalaa karmaa kollektiivisesti kannettavanaan, mutta sitä keventävät jumalalliset siunaukset, joihin Vimalananda sanoi USAn valta-aseman pallollamme perustuvan.

Amerikan siunaukset ovat lähtöisin jumalkuningas Ramalta. Ramayana-eepoksessa Rama siunaa kotkan, joka yritti pelastaa hänen puolisonsa Sitan demonikuningas Ravanan kynsistä - ja kotkahan on Amerikan Yhdysvaltojen symboli. Toiseksi hän siunasi Sitan pelastustöihin osallistuneet apinat luvaten niille, että he tulevat hallitsemaan koko maailmaa. Näin on myös tapahtunut, sillä amerikkalaiset ovat apinoiden jälkeläisiä - he jopa uskovat itsekin  periytyvänsä apinoista! Kolmas siunaus oli lupaus Sitalle siitä, että naiset tulevat menemään eteenpäin Kali Yuga -maailmankauden aikana - tämä liittyy Vimalanandan tulkinnassa siihen, että  Amerikka on johtava maa siinä mitä tulee miehen ja naisen tasa-arvoisuuteen.

Intiassa on karman lain seurauksena koettu paljon poliittista väkivaltaa, lakkoja ja levottomuuksia jo vuosikymmenten ajan. Intian itsenäistyminen ei näet Vimalanandan mielestä ollut ei-väkivaltainen tapahtuma. Gandhi kyllä hylkäsi fyysisen väkivallan - mutta miten on ei-fyysisen väkivallan laita? Gandihan pakotti ihmisiä toimimaan tahtonsa mukaan uhkaamalla tappaa itsensä paastoamalla.

Vimalananda nimesi Gandin yhdeksi elämänsä koetinkivistä. Toinen koetinkivi oli Paramahamsa Ramakrishna, joka Vimalanandan tavoin uskoi persoonalliseen Jumalaan. Jokainen joka tuli tekemisiin Ramakrishna Paramahamsan kanssa muuttui hengelliseksi ihmiseksi, ja jokainen joka oli tekemisissä Gandhin kanssa tuli todelliseksi materialistiksi, ahneeksi maineelle tai rahalle, tai molemmille.

Gandhia Vimalananda piti onnekkaana, koska hänen vastustajiaan olivat edes jonkinlaista säädyllisyyttä omaavat britit. Jos saksalaiset tai japanilaiset olisivat hallinneet Intiaa, niin kuinka kauan Gandhi olisi luullaksesi voinut kestää? Ei kovin kauan! Heti kun hän olisi noussut esille ja alkanut pitää meteliä, he olisivat yksinkertaisesti ampuneet hänet kuoliaaksi.


Vimalananda käytti alkoholia, poltti marihuanaa ja hasista - joitain kertoja jopa arsenikilla terästettynä - ja oli tupakkamies viimeisen päälle. Hänen opasteensa oppilailleen kuului: tehkää niin kuin minä sanon, älkää niin kuin minä teen. Alkoholia Vimalananda piti erityisen vaarallisena aineena. Siksi se on kolmasti kirottu jumalallisella tasolla. Kirouksen julistajat ovat luoja Brahman, asuroiden guru Shukracharya (Venus-planeetta) ja Herra Krishna.

Jos haluaa käyttää alkoholia ja kannabista, on oltava täysin terve ja mieleltään kultivoitunut. Tämä oli Vimalanandan julistama vaade. Muussa tapauksessa näiden aineiden hyödyntäminen osana henkistä  harjoittamista on mahdotonta. Vimalananda itse kertoi muuttavansa alkoholin aina mantran avulla somaksi ennen sen juomista.

Aghori Vimalanandalle olivat uskonnollisen elämän ulkoiset muodot vähempiarvoisia verrattuna sisäiseen työhön ja henkilökohtaiseen suhteeseen jumaluuden kanssa. Hän kuitenkin korosti sitä, että vakiintuneisiin standardeihin sitoutuneen uskonelämän hylkääminen on  hedelmällistä vain silloin, kun konventionaalisten uskonnon oppien seuraaminen kompensoidaan kaikki elämän tasot läpäisevällä, intensiivisellä ja jatkuvalla henkisellä harjoittamisella ja vilpittömällä jumaluudelle omistautumisella. 



Ainut Vimalanandaa esittävä potretti on Dr. Vasant T. Ladin valokuvan perusteella tekemä piirros.

Tohtori Svobodalla on netissä kotisivut ja youtubessa useita videoita, lyhyitä ja pitkiä. Tässä Tantra and Purifying the Five Elements by Dr. Robert Svoboda

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.