Monday, December 29, 2014

Jumalan fallos Jumalattaren vaginassa

Fallos- ja vaginasymboleita on veistetty, piirretty ja palvottu maailmassa esi-historiallisista ajoista saakka. Intiassa Shiva on esitetty jo satoja vuosia ennen ajanlaskun alkua falloksena, Shiva lingana. Yleensä Shiva linga esitetään veistoksissa ja maalauksissa yhtyneenä yoniin, eli vulvaan (kohtuun/lähteeseen).

Joogafilosofian mukaan elämän alku on ääni, äänne: OM. Se on ikään kuin tyhjyyteen pudonnut foneettinen pisara, joka värähtelyllään on värjännyt koko kaikkeuden. Tantrikolle tyhjyys, johon ilmennyt maailmankaikkeus levittäytyy, ei välttämättä ole akustinen avaruus, vaan nestemäinen sfääri eli seksuaalisten nesteiden virtaus.

Tämän virtauksen lähde tantrisissa visioissa on useimmiten Shiva ja suunnilleen yhtä usein Shiva hänen hypostaattisessa olemuksessaan. Se tarkoittaa sitä, että Shivan spermavirtaan sekoittuu hänen Jumalattarena ilmenevän olemuspuolensa vaginan "jumalainen alkioplasma".



Muinaisissa, esi-tantrisissa Kaula-klaani-riiteissä miehet imivät naisten jalkoväliä ja myös nielivät omaa siemennestettään mystisen voimauttamisen ja jumalaan identifioitumisen tarkoituksessa. Tämän seremonian olemusta selvittää rituaaliteksti Kaulāvalinirnaya seuraavasti:

Jumalatar on perso vulvalle ja penikselle; hän on mieltynyt vulvan ja peniksen nektariin. Sen vuoksi, palvoakseen täydellisesti Jumalatarta on juotava viriilejä nesteitä ja nautittava toisen miehen vaimosta, kuten myös vulvan ja peniksen nektarista - silloin ei tunne surua, vaan tulee täydellisten mantrojen haltuunottamaksi. Mutta hän, joka palvoo Candikaa ilman klaani-generoitujen (kulodbhavairdravyair vina) nesteiden nauttimista saa nähdä, että hänen hyvät aikeensa tulevat tuhoutumaan tuhansien elämien ajan.

Keskiaikainen tamiliruno Kāmapānacāstiram (Treatise on the Arrow of Lust) sisältää mm. seuraavanlaisen opasteen:

Like a cow which licks tenderly its calf
spread out your tongue broad
and lick her yoni
lapping up the juices oozing our
like a thirsty dog which laps cool water.


Buddhalaisessa Hevajra Tantrassa puolestaan mainitaan, että saavuttaakseen joogisen tietoisuuden on aina palvottava alastonta, Suurenmoiseksi Sinetiksi nimettyä puolisoa: suudeltava ja halattava häntä, kosketeltava hänen vulvaansa ja juotava sekä miehistä, valkoista kamferia että naisellisuuden hunajaa. Näin harjoittajasta tulee yhdenvertainen kaikkien Buddhien kanssa.



Shiva linga ja yoni ovat yhä  laajalti ja hartaasti palvottuja kohteita Intiassa ja Nepalissa. Veediseen kulttuurin puritaanisella puolella ei ole ilmeisesti ollut ratkaisevaa vaikutusta näiden symbolien suosioon. Siveyttä korostavien, puritaanisten oppien impulssit ovat kuitenkin havaittavissa niissä hindutarinoissa, joissa seksuaalisiin tiloihin meneminen nähdään Shivan heikkoutena, jonka yksi seuraamus Shiva lingan palvonta on.

Klassinen hinduteksti, Padma Purana kertoo, että lingasta tuli palvonnan kohde hindupyhimys Bhrigun lausuman kirouksen takia. Bhrigu oli muiden tietäjien valtuuttamana lähtenyt selvittämään kuka kolmesta jumalasta on suurin. Hänen saavuttuaan Shivan asuinsijoille hän yritti mennä Shivan huoneeseen, mutta Shivan avustaja esti tämän, koska hänen isäntänsä oli Devin, hänen puolisonsa kanssa. Pyhimys odotti jonkin aikaa, mutta sitten hänen kärsivällisyytensä loppui. Bhrigu kirosi Shivan sanomalla: "Sinä, Sankara, olet kohdellut minua halveksuen, koska olet syleillyt mieluimmin Parvatia kuin ottanut minut vastaan - siksi sinun palvontamuotosi olkoon linga ja yoni".



Myös Vamana Puranan sisältämän kertomuksen mukaan lingasta tuli palvonnan objekti pyhien miesten kirousten seurauksena. Kun Sati-jumalatar teki polttoitsemurhan, Shiva pahoitti mielensä niin rajusti, että oli ajautua hulluuteen. Hän suri Satin kuolemaa syvästi ja alkoi kierrellä erakkoleiristä erakkoleiriin. Kun erakkopyhimysten vaimot näkivät Shivan kulkevan alastomana, he tunsivat seksuaalista vetoa joogien kuningasta kohtaan ja seurasivat Shivaa minne vain hän menikään. Heidän aviomiehensä suuttuivat Shivalle, jonka luulivat olevan vastuussa naisten käyttäytymisestä. He noituivat hänet menettämään lingansa. Syntyi paniikki; jopa Brahma ja Vishnu rukoilivat erakkoja Shivan puolesta. Erakot suostuivat lopulta peruuttamaan kirouksensa sillä ehdolla, että Shivaa edustaa siitä lähtien linga. Näin alkoi lingan palvonta sekä jumalien että ihmisten keskuudessa. 

Kerran Brahma ja Vishnu kiistelivät siitä, kumpi on korkeampi herra. Silloin he näkivät Shivan, ainoan Jumalan Korkeuksista, joka on ilmestynyt esiin maan syvyydestä, liekkinä, jonka roihu liehuu korkeuksiiin kolossiaalisesta lingasta niin, että tuli kattaa koko taivaan. Brahma ja Vishnu pelästyivät tämän näyn edessä ja kun Shiva huomasi heidän pelkäävän, hän astui jumalkaksikon eteen ja kehoitti Brahmaa ja Vishnua ottamaan selvää liekin alusta ja lopusta.  Se, joka pystyy löytämään joko alun tai lopun on mahtavampi jumala heistä kahdesta.

Vishnu otti karhun muodon ja alkoi kaivaa lingan pohjaa. Brahma puolestaan muuttui joutseneksi  ja lensi taivaalle löytääkseen liekin lopun. Kumpikaan ei kuitenkaan onnistunut pyrkimyksissään. Silloin Brahma palkkasi itselleen lehmän ja sen tehtyään valehteli Shivalle saavuttaneensa taivaalla loistokkaan liekin ylimmän kärjen.

Todisteita pyydettäessä hän sanoi, että lehmä on hänen todistajansa. Lehmä vahvisti Brahman sanat nyökkäämällä päätään, mutta samaan aikaan se tärisytti häntäänsä. Se tarkoitti lausunnon kumoamista. Vishnu sen sijaan rehellisesti myönsi, ettei pystynyt selvittämään mihin asti ulottuu lingan juuri. Silloin Shiva sanoi, että koska Vishnu kertoi totuuden tulee häntä palvoa samalla tavalla ja saman tasoisena jumalana kuin Shivaa itseään. Päätöksenään kahden jumalan ylemmyyttä koskevasssa kiistassa Sankara ilmoitti, että Vishnu on Brahmaa ylempi herra. Brahman valehtelun takia Shiva pudotti hänet ylhäisestä asemastaan jumalten hierarkiassa ja manasi luojajumaluutena tunnetun Brahman olemaan ilman hänelle omistautuneiden palvojien kulttia. Siksi Vishnun kultti kukoistaa nykyisin, mutta Brahma-kultilla ei ole intialaisessa tai nepalilaisessa yhteiskunnassa asemaa. Ja tästä jumalten kiistasta siis alkoi Shiva lingan palvonta.
(Tarina kirjasta Majupurias: Sacred Erotic Art & Themes of Nepal.)


Muinaiset, genitaaliset toteemit jyrisevät hiljaisuutta ja ilmentävät majesteetillisella järkähtämättömyydellä sukupuolivoiman pyhää laadullisuutta ja seksuaalisen polariteetin pragmaattista ja samalla syvää mystiikkaa. Tämän takia linga ja yoni ovat yhäti tärkeitä, universaalisti inspiroivia ja haastavia ikoneja seksistisen kulttuurin, sukupuolifobian ja narsistisen seksuaalisuuden valtakaudella.

Lingaa ja yonia esittäviin kuviin ja kiviin magnetisoitu tietoisuus saattaa meditaatiossa antaa innoituksen yhtä lailla rituaaliseen seksiin, kuin seksuaalisoituihin rituaaleihin tai - selibaattiin. Parhaassa tapauksessa yhteistä jokaiselle noista toimintavoista on pyrintö oman seksuaalisen liekkinsä sääntelyyn ja muunteluun. Tajunnan laajennuksen ja korkean energiatason ylläpitämisen kannalta kaikki em. suhtaumiset seksiin ovat päteviä, mikäli niissä taiten toteutuu gnosis seksuaalisuuden ja tietoisuuden energian yhteydestä.

Jos on luonteeltaan rukousihminen, niin eipä osuvampaa kohdetta jumalaisille rukouksille ja ylistyksille varmaankaan ole, kuin maailman ensimmäiset jumalat. Heitä arkaainen ja orgaaninen linga-&yoni - symboliikka voimallisesti edustaa aikain takaa.




Pashupatinath Pancamukhi Lingam. Copyright of the photos: Kari Kosmos.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.