Thursday, January 29, 2015

Naisenkuvia 1 (Johdanto)

Have you ever been (have you ever been) to Electric Ladyland?
The magic carpet waits, for you.
So don't you be late
Oh, (I wanna show you), the different emotions
(I wanna run to) the sounds and motions
Electric woman waits for you and me
So it's time we take a ride,
we can cast all of your hang-ups over
the seaside.
While we fly right over the love filled sea
Look up ahead, I see the loveland, soon you'll understand.

Jimi Hendrix - Electric Ladyland 




Tara on myötätunnon bodhisattva ja yidam ("meditoitava jumalatar"), jonka nimi merkitsee "hän joka kuljettaa toiselle puolelle". Tässä hän näyttäytyy Valkoisena Tarana. Silmiinpistävintä tässä hahmossa on seitsemän silmää eri puolilla kehoa. Yksi niistä on Viisauden silmä, joka näkee tyhjyyden. Valkoisen Taran lisäksi on olemassa mm. Punainen Tara ja Vihreä Tara, joka yhdessä Valkoisen Taran tavoin on hyvin suosittu meditaation kohde Buddha Dharman harjoittajien keskuudessa. 

Oṃ Tāre Tuttāre Ture Mama Ayuḥ Punya Jñānā Puṣtiṃ Kuru Svāhā.

Taran ohella suosittuja naispuolisia kohteita visualisoinneissa ja muissa meditaatioharjoitteissa ovat dakinit, "taivastanssijat". Dakinit inspiroivat tekemään läpimurron valaistumisen tilaan ilmaisemalla rajoittamatonta sisäisen avaruuden kokemusta. Huomattavan tunnettu tanssija Tiibetin buddhalaisuudessa on myös Vajrayogini (kuvassa). 





Täydellisen vapautuksesi tarina
on   kuin kaunotar, joka suistaa miehen mielen raiteiltaan.
Olen riemuinnut siitä asti kun sain sen tietooni.
 

Milarepa

 




Äiti Kali ilmaantuu alastomana. Hänellä ei ole mitään salattavaa. Hän on ikuisen avaruuden tavoin paljas ja musta. Koko totuudessaan nähtynä Kali ei ole nainen, mies, neutri eikä bi. Hän on kaiken läpäisevä, dualismin syvyyden jumalatar.



                     Äiti Kali iskee Persoonallisen Jumalan
                     vasten persoonatonta Todellisuutta
                     Murtaa kiven toisella kivellä   
                     ja jättää jäljelle vain ei-kaksinaisuuden.
                     Hän toteuttaa tahtonsa suloisesti
                     tuhoten näin velvollisuudentunteen.
                     Laulaja tämän oudon laulun
                     kelluu Hänen Mysteerinsä merellä
                     Ennalta aavistamattomat virtaukset
                     vievät häntä sinne ja tänne.

                            (Ramakrishna)


Paramahamsa Ramakrishna puolusti vahvasti sitä kantaa, että jumala on persoonallinen olento - ja hänelle tämä jumalallinen persoona oli Äiti Kali. Ramakrishna palvoi  Kalia palavasti. Usein hän syötti ruokaa Kalin patsaalle ja silminnäkijöiden kertomusten mukaan Kali myös soi Ramakrishan tarjoamaa prasadia.

Ramakrishna naitettiin lapsena Sarada Devin kanssa, mutta he eivät koskaan viettäneet avioelämää. Aikuisiällä Sarada Devi asettui asumaan Kali temppeli Dakshineswariin, jossa hänen puolisonsa toimitti papin virkaa. Sarada Devin temppeliin muuton jälkeen yksi Ramakrishnan opetuslapsista laittoi merkille, että hänen mestarinsa häipyi iltaisin temppeliä ympäröivään puutarhaan. Hän epäili Ramakrishnan tapailevaan salaa vaimoaan ja alkoi salaa seurailla miestä. Ramakrishna kuitenkin huomasi varjostuksen, kehui oppilaansa valppautta ja lausui nämä, aikaisemmin blogissani siteeratut sanat: "Ennen kuin otat ketään guruksesi, vahdi häntä päivin ja öin".


Chinnamastā on yksi kymmenestä Mahavidya-jumalattaresta. Hän suojelee jalkojensa juuressa olevien Kaman ja Ratin seksuualisen energian ilmausta. Muitakin selityksiä hahmolle on. Myytit ovat aina monitulkintaisia, niissä on useita, sisäkkäisiä ja limittäisiä kerronnallisia tasoja ja symbolistisia kerroksia.

Chinnamastā on itsehallinnan vertauskuva. Hän on pystyvä ravitsemaan palvojansa omalla, kaulasta ulos suihkuavalla verellään, koska hänellä on jooginen kontrolli seksuaalisiin ja muihin haluihinsa.

Ennen ilmaantumistaan hindulaiseen jumalgalleriaan
Chinnamastā tunnettiin tantrisen buddhalaisuuden piirissä Chinnamudana tai Vajrayoginin manifestaationa. Kaulan verisuihku viittaa kundaliiniin, jonka täydellisen hallinnan Chinnamastān katsotaan sekä buddhalaisissa että hindulähteissä saavuttaneen.


Tiibettiläinen maalaus Sukhasiddhi Dakinista, ja alla kelttiläinen Sheela na gig. Sen kaltaisia veistoksia on löydetty Irlannista vanhoista linnoituksista, kirkoista ja muista paikoista 101 kappaletta ja 45 Englannista. 






Historiallisen ajan ehkä kuuluisin samaani, meksikolainen psilosybiinitietäjä Maria Sabina (1894? - 1985)  
Kuva: Nicolás Rosenfeldtown.

 






Roomalaiset olivat kauhuissaan kun kelttisotilaat kävivät taisteluun alastomina, vain jumalatartaan, Rhiannon´nia, esittävä amuletti kaulassaan.
 

               Jörmungandr-käärme, Hel-jumalatar ja Fenrir-sus.

Anandamayi Ma (1896 - 1982) yksi kuuluisimmista naispyhimyksistä Intiassa. "Sama sanoinkuvaamaton totuus on koettavissa kahdella tavalla: itsevalaisevana Hiljaisuutena tai, ikuisena Yhden leikkinä."


Tämä kaiverrus saattaa esittää kelttien Rhiannon-jumalatarta. Hänen alisesta maailmasta nousevilla linnuillaan on voima herättää kuolleita tai tuudittaa eläviä uneen. Kyseessä voi olla myös Morrigan tai Medb.

                       David S. Herrerias - Il ritorno di Lilith

                                       Liisa Ihmemaassa

                             Banksy Balloon - TV Girl

                                                           Dakinien tanssi
                                                                        Afrikka

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.